Rabu, 23 April 2008

DEB DIMANSUHKAN?




Isu DEB dimansuhkan hebat diperkatakan kebelakangan ini selepas DAP melalui pakatanya PAS dan PKR berjaya menawan Negeri Pulau Pinang. Hanya beberapa jam selepas mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guang Eng melalui kenyataannya akan memansuhkan DEB. Ini merupakan satu kenyataan yang mengejutkan kerana sepanjang DEB dilaksanakan menampakkan kejayaan yang amat besar dalam menyusun semula struktur masyarakat dan juga untuk membasmi kemiskinan. Pemansuhan DEB ini akan memberi kesan yang amat ketara khususnya kepada orang Melayu.


Pemansuhan DEB di Pulau Pinang akan menyebabkan orang Melayu di sana akan terus terpinggir dalam pembangunan ekonomi. DEB telah banyak memberi peluang yang seimbang kepada orang Melayu dalam bidang ekonomi untuk terus bersaing. Ketika di bawah pemerintahan parti Gerakan, orang Melayu masih lagi terpinggir dalam bidang ekonomi dan inikan pula jika DEB dimansuhkan. Dasar ekonomi ini banyak memberi keseimbangan dalam kuota perniagaan, gerai, projek pembangunan, pendidikan dan perumahan supaya orang Melayu tidak ketinggalan jauh daripada kaum lain.

Keadaan ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati orang Melayu Pulau Pinang. Perkara ini terbukti berlaku apabila kira-kira 3000 anggota daripada pelbagai NGO Melayu dan penyokong Melayu berkumpul secara aman di perkarangan Masjid Simpang Enam berhampiran Kompleks Tun Abdul Razak (komtar) yang berlangsung selama satu jam bermula pada jam 2.30 hingga 3.30 petang selepas disuraikan oleh pihak polis.

Dalam hal ini beberapa persoalan perlu diungkaikan demi untuk membantu orang Melayu agar tidak lagi ketinggalan ke belakang. Adakah langkah yang telah diambil oleh DAP atau Parti Alternatif ini satu langkah yang bijak seperti yang tertulis dalam menifesto untuk mewujudkan negara kebajikan? Adakah nasib Melayu lebih baik apabila DEB dimansuhkan? Apakah peranan yang dimainkan oleh orang Melayu dalam kepimpinan PAS dan PKR di Pulau Pinang untuk membela nasib orang Melayu di sana? Dan jika Barisan Alternatif ini memerintah negara adakah hak-hak keistimewaan terus dipelihara?

TEPUK DADA TANYA SELERA

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Video 1
http://www.youtube.com/watch?v=JEYnh9Yvtew

Video 2
http://www.youtube.com/watch?v=mrNv44WoJck&feature=related

sumber :
http://www.anwaribrahimdotcom.blogspot.com/